09 april, 2006

'Message in a bottle' reis begonnen

In augustus 2005 berichtte ik over een nieuw project van Fons Oerlemans die met een vaartuig in de vorm van een ijzeren fles een wereldreis zou gaan maken. Het was toen nog de bedoeling dat hij, samen met reisgezellin Kee, in september zou vertrekken.
Dat gebeurde niet. Er werd nog volop gewerkt aan de fles.

Inmiddels blijkt het project toch te zijn gestart. Op 22 februari is de "Message in a Bottle" aan boord gebracht van het zeeschip 'Marcel'. Deze bracht de fles van Antwerpen naar Tenerife. Daar werden de voorbereidingen getroffen voor de eerste etappe van het 1700 km lange traject Canarische Eilanden-Kaapverdische Eilanden.

Op de website van Fons Oerlemans zal regelmatig verslag worden gedaan van de avonturen. Een gedeelte van het bericht van 29 maart staat hieronder.

Op donderdag 22 maart besloten we uit Santa Cruz te vertrekken. De meestal constant aanwezige noordoostpassaat daagde maar niet op. We tankten nog extra 200 liter dieselolie (totaal 1100 liter nu) om zeker genoeg brandstof te hebben in geval de winden ons de 900 mijl naar Cabo Verde in de steek zouden laten. De vuurproef kon beginnen. We zetten de GPS tripteller op 0 en motorden de haven uit in zuidelijke richting. Om het brandstofverbruik tot het minimum terug te brengen werd het toerental zo laag mogelijk gehouden (1200) en het schroeftoerental hydraulisch aangepast. Het systeem bleek uitstekend te werken. Of dat ook 24 uur per dag zo zou zijn moesten we nog maar afwachten. We liepen, ondanks de drie dagen durende zuidenwind, 4 à 5 knopen. Het eerste etmaal legden we 110 mijl af. We kregen geen spatje water in de kuip. Maar de turbulente golven deden de Fles hevig rollen. Voortdurend moesten we op onze hoede zijn niet overboord te slaan. We droegen overlevingspakken en veiligheidsriemen. Op de vierde dag kwam de noordoostpassaat even langs en daarna veranderde de windrichting telkens zodat er geen beterschap in het rollen van de Fles kwam. Met spanning controleerden we het dieselolieverbruik dat rond de 5 liter per uur bleef hangen. De stuurautomaat klaarde op schitterende wijze de zware klus de telkens weer uit koers geworpen Fles in de goede richting te brengen. Zelf sturen was onmogelijk, evenals sextant navigatie verrichten. De veranderlijke winden en het rollen maakten het onmogelijk de zeilen te gebruiken. Acht dagen lang heeft de motor zonder problemen de Fles voortgedreven. Acht dagen lang worstelden Fons en Kee met overleven. Het was een gigantische klus om wat eten te maken en het op te eten. Slaapgebrek speelde een grote rol.

Op 29 maart bij dageraad torende het eiland Sao Antao voor ons op, al gauw gevolgd door Sao Vicente. We bleven gespannen totdat we uiteindelijk oververmoeid en opgelucht de haven van Mindelo binnenvaarden. De Fles had de vuurproef technisch en nautisch uitstekend doorstaan en Fons en Kee hadden de zeer zware beproeving doorstaan.

Over de achtergronden van de aktie "Geef kinderen een stem" kun je hier meer lezen.