11 september, 2005

De Great Eastern


Vandaag was bij Teleac de eerste aflevering te zien van de serie "Zeven wereldwonderen van de Nieuwe Tijd"
Het ging over de Great Eastern, het grootste stoomschip van haar tijd, het eerste volledig van ijzer gemaakt.
... De Great Eastern werd ontworpen door de geniale Britse ingenieur Isambard Kingdom Brunel (1806-1859). De bouw bood werk aan 12.000 arbeiders, de constructie werd met drie miljoen klinknagels bijeengehouden en het schip moest uiteindelijk plaats bieden aan 4000 passagiers die in grandioze luxe naar alle uithoeken van de aarde konden worden vervoerd. Groot-Brittanniƫ was per slot van rekening in de 19e eeuw 'het rijk waar de zon nooit onder ging'. Het project werd uiteindelijk een technologische triomf, maar een commerciƫle mislukking. Nog geen dertig jaar na haar doop verdween het schip alweer onder de slopershamer. ...

Waaraan geen aandacht werd besteed is dat het schip een grote rol speelde bij het leggen van de eerste trans-atlantische telegraafkabel. Hier meer daarover.

Over het schip en de perikelen rond het leggen van de telegraafkabel is een boeiende roman te lezen "Signaal en Ruis" geschreven door John Griesemer. Uitgegeven door De Geus in maart 2005.